June 19, 2017 David Andersson

Hur välgjord webbdesign hjälper till i marknadsföring

I samma ögonblick vi talar om bra webbdesign, är visuellt tilltalande hemsidor det första som kommer i tankarna. Mer än bara estetiken, kan hemsidor som är utformade på rätt sätt vara ett bra marknadsföringsverktyg för ditt företag.

Skapar ett bestående intryck

Det behövs inget geni för att upptäcka en dålig hemsida. I samma ögonblick som en användare går in på din hemsida vet han om den är av bra kvalitet eller inte. En bra hemsidedesign väcker uppfattningen som du önskar ha från dina besökare. Den speglar ditt varumärke vid allra första anblick. Layouten, infrastrukturen, designen och färgkombinationerna spelar alla en viktig roll i skapandet av ett gott intryck av ditt varumärke.

Engagerar användare              

En bra webbdesign spelar även en avgörande roll när det gäller att engagera användarna. Innehållet på en väl utformad hemsida är arrangerat så bra att användarna stannar kvar och fortsätter att utforska hemsidan. Om en hemsidedesign inte är bra, kommer hemsidans avvisningsfrekvens (andel personer som lämnar hemsidan utan att surfa vidare) öka, vilket i sin tur påverkar rankingen av hemsidan.

Branding och lojala kunder

En bra webbdesign är konsekvent vilket gör att dina besökare kan identifiera ditt varumärke på ett enkelt sätt. En välgjord webbdesign med en väl representerad logotyp, ren layout, bra navigering och effektfull färgpalett uppmuntrar användarna att komma tillbaka till hemsidan om och om igen.

Social delning

En bra webbdesign uppmuntrar besökarna att dela information som finns på din hemsida. Denna form av marknadsföring kan ge ditt varumärke en snabb exponering. Sociala delningsknappar är lätta att använda och är placerade på väl synliga platser på en väl utformad hemsida.

Bygger förtroende

En bra webbdesign skapar förtroende hos dina besökare och uppmuntrar dem att göra affärer med dig. Element såsom färg, typografi och användbarhet kan påverka en användares förtroende. En unik webbdesign med länkar till auktoritativt innehåll, bildkvalitet, kundreferenser, etc. förmedlar att din hemsida är pålitlig.

Konverteringar

Det största syftet med marknadsföring är att förbättra försäljningen. Din hemsida är värdelös om den inte kan konvertera besökarna. Detta är mycket svårt eftersom du inte vill att dina besökare ska bli överväldigade av innehållet på hemsidan, och lämna den. En bra webbdesign kommer att leda de till ett köp genom att hålla saker så kort som möjligt. Den visar även information i lättläsliga punkter, undviker en visuell röra och uppmanar till handling genom utplacerade knappar med kontrasterande färger på framträdande platser.

Kontakt