Responsiv Webbdesign

I och med intåget av smartphones och surfplattor har Responsiv Webbdesign (RWD) blivit väldigt viktig ur dagens webbdesign synvinkel. Med tanke på den snabba tillväxten av antalet mobila användare samt den kontinuerliga expansionen av olika elektroniska prylar är RWD det bästa valet för företag inom alla branscher.
Läs mer

Visste du att…
74% av användarna säger att de mer troligt besöker en hemsida igen, om den fungerar bra på deras telefon.

Tidigare hade webbdesigners endast en huvudutmaning att tänka på, nämligen att behålla samma utseende och känsla på sina hemsidor i olika webbläsare. Nu däremot, är det inte längre samma sak att surfa på hemsidor med smartphones och surfplattor som att göra det från en dator. Olika faktorer såsom skärmstorlek, pixelupplösning, “klicka” kontra “touch” och många fler har blivit avgörande när du skapar hemsidor med Responsiv Design.

Här är några fördelar med att använda Responsiv Webbdesign:

Positiv användarupplevelse:

Konsekvent och positiv användarupplevelse är den främsta fördelen med RWD. När en användare försöker bläddra genom en hemsida gjord för en dator, på en mobiltelefon, och om han finner att navigationen inte svarar på beröring (“touch”) samt att innehållet är framtaget typiskt för en mus, är det verkligen frustrerande för användaren och det skapar ett varaktigt, negativt intryck av just den hemsidan. En konsekvent användarupplevelse kommer att ha en betydande och positiv effekt på din omvandlingsfrekvens då användarna är bekanta med hemsidans navigation och användning på olika enheter. RWD gör användarupplevelsen mer engagerande över ett brett spektrum av enheter (från datorer till mobiltelefoner).

Kostnadseffektivt:

Innan införandet av responsiv design, användes den traditionella metoden att skapa flera versioner av en hemsida för att passa varje enskild enhet. Istället för att skapa en ny hemsida för varje enhet, är fördelarna med att ha en enda hemsida som uppfyller behovet av alla enheter, betydande. Du kommer bara behöva en hemsida genom att designa och bygga den responsivt, vilket även tar mindre tid. Att utföra test över ett antal olika enheter ökar dessutom dina kostnader för utveckling, support och underhåll. Med andra ord kommer RWD spara dig både tid och pengar.

Lätt att hantera din SEO-kampanj:

Responsiv webbdesign förbättrar SEO-ansträngningar genom att ha alla besökare riktade till en enda hemsida, oavsett vilken enhet de föredrar att använda. Att hantera en hemsida och en SEO-kampanj är betydligt lättare än att hantera flera hemsidor och flera SEO-kampanjer.

Lätt att dela innehåll:

På responsiva hemsidor rör sig innehåll, bilder och videor fritt i alla skärmupplösningar och enheter. En annan viktig egenskap med att använda en responsiv hemsida är att innehållsdelning blir väldigt enkel. De flesta människor loggar in på sociala nätverk från sina mobiltelefoner och om de stöter på ett inlägg eller intressant information, kan de dela det direkt.

Låt Google gilla dig:

Om din hemsida är responsiv, så gillar Google dig. Efter den senaste tidens “Mobilegeddon” uppdatering som gynnar responsiva hemsidor, har företagare nu insett dess betydelse och planerar nu att uppgradera sina hemsidor till responsiv design.

Vi på Caaro kommer att ta fram en responsiv design anpassad efter dina behov. Kontakta oss nu!

Infographic – Varför Responsiv Webbdesign?

Kontakt