September 12, 2016 David Andersson

Tydligen sägs det att SEO är enkelt… Eller?

Det kanske inte finns några enkla svar på de många frågor kring SEO eller sökmotoroptimering, men att få huvudet runt vad det egentligen är och skälen till varför det är så viktigt är relativt lätt.

De flesta av oss som är inblandade i att marknadsföra produkter och företag på nätet behöver veta åtminstone grunderna av SEO. Enkelt uttryckt är det processen att förbättra hur webbanvändare samverkar med webbplatser och även hur sökmotorer reagerar med dessa. Om du har gjort bra användning av din SEO bör din webbplats visas när folk använder de stora sökmotorerna för att leta efter vad det är att du erbjuder. Eftersom detta är ett av de vanligaste sätten för människor att hitta vad de letar efter, är det väldigt viktigt att det blir rätt.

Nedan är fem av de viktigaste faktorerna gällande SEO:

  1. Webbplatsens innehåll

När en webbplats rankas tar de stora sökmotorerna hjänsyn till kvaliteten av texten som visas på webbplatsen, det sätt på vilka sökord ingår (dessa hjälper att rikta publiken mot en viss produkt eller tjänst), samt hur webbplatsens användare hålls engagerade. Nyckelorden måste finnas där, men om de är närvarande i var och varannan mening, kommer de oroväckande skarpsinniga sökmotorerna snabbt märka detta. Att se till att en webbplats uppdateras regelbundet och innehåller relevant, intressant material kommer att bidra till att attrahera och behålla besökare.

  1. Webbplatsens kvalitet

Att beskriva en webbplats så att den är korrekt representerad är avgörande. Många webbplatser som har blivit dåligt konstruerade och som byggts av amatörer kommer att sakna detta. Se till att varje sida har en förnuftig och relevant titel tillsammans med metataggarbeskrivningar. Taggar för rubriker och underrubriker bör innehålla relevanta sök/nyckelord.

  1. Webbplatsarkitektur

Att se till att en webbplats inte tar evigheter att ladda och att den enkelt kan ses på en mängd olika digitala plattformar, såsom datorer, surfplattor och smartphones, är av största vikt för att möjliggöra att sökmotorer kan hitta den.

  1. Webbplatslänkar

Det är en bra idé att ha länkar till andra webbplatser på din egen, men du måste se till att de är trovärdiga och att de kommer vara intressanta och relevanta för din målgrupp. Om du länkar till andra, slumpmässiga webbplatser som du själv inte har kontrollerat, kommer sökmotorerna att märka detta och ranka dig dåligt som följd. Inte nog med det, att länka till irrelevanta eller otillförlitliga webbplatser kan leda till att dem länkar tillbaka till dig, och innan du vet det, är din webbplats förknippad med dem, och ditt rykte kan vara i riskzonen.

Medan relevant länkning är en bra idé, så är det en dålig idé att överdriva den.

  1. Sociala medier

Att förbättra en webbplats trovärdighet, pålitlighet och rykte kan uppnås genom att använda sociala medier som Twitter, Facebook och LinkedIn. Ge länkar som är lätta att upptäcka och lätta att använda på dessa plattformar samt uppmuntra användare på dessa platser att engagera sig i “likes” och delning för att sprida ordet om ett företag eller en produkt.

 

Kontakt