April 26, 2018 David Andersson

Sätt att uppmärksamma ditt småföretags hemsida på

Du har arbetat hårt för att bygga upp ditt småföretags hemsida, och måste nu arbeta ännu hårdare för att dra uppmärksamhet till den. Att göra din hemsida synlig är avgörande för dess framgång, och det finns flera sätt vilka du kan försöka att uppnå detta på:

Skapa en användar och sökmotorvänlig hemsida

Det första du behöver är en användar och sökmotorvänlig hemsida. Om inte hemsidan är sökmotorvänlig, kommer den inte vara lättillgänglig för användare som finns online. Kom ihåg att de flesta av online-användare använder sökmotorer för att hitta den information de söker. Hemsidan ska även vara användarvänlig. Se till att tema, färg, navigering och innehåll är användarvänligt. Webbdesign är en avgörande faktor. Ta hjälp av en professionell webbyrå för att skapa en snygg och fullt fungerande hemsida.

Skildra en tydlig bild och förmedla ett ännu tydligare budskap

Du och ditt företag kanske inte besitter förmågan eller medel för att skapa ett eget marknadsföringsteam – som vissa större företag har möjlighet till – men du bör ändå kunna skapa några övertygande och effektiva marknadsföringskampanjer och strategier.

Sociala medier, såsom Facebook och Linkedin är bra platser att starta på när det gäller annonsering och att främja ditt företag på nätet. Sidor kan skapas gratis, och med kreativt och tankeväckande innehåll som är relevant för den produkt eller tjänst du erbjuder, kan du snart börja bygga en publik och potentiell kundbas.

Ditt varumärke behöver en tydlig identitet och varje annons eller PR-inlägg som du publicerar på nätet måste återspegla detta på ett tydligt sätt.

Dra nytta av den lokala pressen

Att få en lokal publikation att skriva en artikel om ditt nya företag kan vara ett bra sätt att få uppmärksamhet på. I stället för en vanlig produkt som helt enkelt ska främja din verksamhet, försöka att komma upp med en intressant och innovativ idé som författaren kan använda för att verkligen sälja in din tjänst eller produkt. Det kan vara så att du har en lanseringsfest, eller om ditt företag redan är igång, kanske du firar ett jubileum och erbjuder reklamartiklar i samband med detta, vilket kan dra in folkmassor. Försök dock att inte göra ditt evenemang för jippobetonat då, medan det kan vara sant att ditt huvudsakliga syfte är att fånga uppmärksamhet, du också vill vända den uppmärksamheten till återkommande kunder och försäljning.

Erbjud reklamartiklar som ett incitament för nya kunder

Så kallade “freebies” kan vara ett fantastiskt sätt att dra uppmärksamhet på oavsett produkten du säljer eller tjänsten du erbjuder och under förutsättning att det är kostnadseffektivt, bör detta vara en betydande del av din marknadsföring. Ordet kommer snart sprida sig att du ger bort objekt/kuponger gratis, och om det går bra kommer dessa gratisprodukter att omvandlas till försäljning i det långa loppet.

Genomför en kundundersökning

Kommunicering med dina kunder på detta sätt visar inte bara att du är intresserad av deras tankar och feedback, men det kan även vara en värdefull resurs av information och data för att hjälpa dig när du försöker att öka din online-verksamhet. Undersökningar måste vara intressanta och inte ta för mycket tid att slutföra annars kommer läsare snabbt förlora tålamodet och intresset.

Samarbeta med liknande företag

Att vara konkurrenskraftig i ett redan fullsatt online-näringsliv är naturligtvis viktigt, men att hitta andra företag att arbeta med som kan hjälpa dig att komplettera det du försöker sälja, snarare än konkurrera med dig, kan också vara en livskraftig marknadsföringsstrategi.

Kontakt