August 7, 2017 David Andersson

Varför behöversmå företag en hemsida?

I dagens digitala värld, skulle man kunna tro att varje företag vet hur viktigt det är för dem att ha en hemsida. Men så är inte fallet. Det finns många småföretag som fortfarande inte har en online-närvaro.

Här är några anledningar småföretagare nämner varför de inte har en hemsida:

  • Vi är ett väldigt litet företag med bara ett fåtal anställda. Vi behöver inte en hemsida
  • Vissa produkter kan inte riktigt säljas på nätet
  • Vi har inte teknisk know-how
  • Vi har inte råd med det
  • Vi har listat vårt företag i lokala kataloger, vilket bör vara tillräckligt

En sak som är förekommande i alla dessa anledningar är okunnigheten bland småföretagare. De är även okunniga gällande fördelarna med att ha en bra hemsida. Låt oss först klargöra ovanstående problem och sedan gå till fördelarna med att ha en hemsida.

  • Du bör ha en hemsida om du har ett företag, oavsett hur stort eller litet det är.
  • Avfärda inte direkt att du inte kan sälja din produkt online. Det finns knappast något idag som inte kan säljas på nätet.
  • Att upprätthålla en hemsida är väldigt lätt i dag – tack vare WordPress och andra användarvänliga innehållshanteringssystem. Du behöver inte någon utbildning i hur man redigerar och publicerar innehåll.
  • Det är förvånande att se att många företagare är omedvetna om kostnaden det tar att bygga en hemsida. Du behöver inte en femhundrasidorshemsida. En enkel hemsida som helt enkelt berättar för dina besökare om dig och ditt företag ärtillräckligt. För detta, behöver du inte spendera mycket.
  • Att lista ditt företag i lokala kataloger som Yelp och Gula Sidorna är en god praxis. Däremotär din hemsidaen plats där du kan informera och engagera dina potentiella kunder på ett personligt plan. Dessutom visar en hemsida att ni är stabila nog att ha en dedikerad online-närvaro.

Nu ska vi ta en titt på fördelarna med att ha en hemsida.

Hitta din målgrupp som köperpå nätet
Mer än 90 procent av befolkningen i Sverige har tillgång till Internet… Runt 80 procent av svenskarna känner till online shopping… Statistiken säger tydligt att det finns en stor del av potentiella kunder som letar efter produkter och tjänster online. Att etablera en närvaro på nätet via en hemsida är ett bra sätt att få kontakt med dessa potentiella kunder. Genom att inte ha en hemsida kommer du att gå miste om alla dessa potentiella kunder.

Din verksamhet är öppen dygnet runt
Genom att ha en hemsida, är ditt företag tillgängligt dygnet runt, varje dag på året. Dina kunder kan besöka din hemsida och har dina produkter tillgängliga när det passar dem, inte bara under dina arbetstider. Du kanske sover klockan 2 på natten men din hemsida kommer fortfarande att arbeta för dig.

Nå nya marknader
Din hemsida hjälper dig att övervinna hinder så som avstånd. Det gör att du kan sälja din produkt eller tjänst i alla delar av landet (världen, för den delen), inte bara i lokala bostadsområden. Du behöver inte öppna upp lokala butiker i varje plats för att bredda din målgrupp. Människor från alla delar av världen kan komma åt din hemsida, ta reda på mer om ditt företag samt köpa från dig. Du måste dock följa lokala regler för företag om du säljer i andra länder.

Konkurrera med stora företag
När det gäller Internet, spelar storleken på verksamheten ingen roll. Ett litet företags välutformade hemsida med kvalitetsinnehåll kan ranka sigföre ett stort företags dåligt utformade hemsida.

Bygg varumärkeskännedom
En av de viktigaste fördelarna med att ha en hemsida är att det ökar ditt företags synlighet. Genom att ha en hemsida ser fler antal människor ditt företagsnamn och bekantar sig med ditt företag och dina produkter.

Du och ditt företag ser professionellt ut
Att inte ha en hemsida förmedlar att ditt företag är litet och att det inte tar sin verksamhet på allvar. En professionell hemsida kan ge besökarna en känsla av att ditt företag är större och mer framgångsrikt än det faktiskt är. Du kan också ge ditt företag e-post identiteter genom att ha en hemsida. Med hjälp av ett professionellt epost-ID för ditt företag, med ditt varumärke i, skapas en särskild aspekt som kan öka varumärkets värde av din verksamhet.

En sista sak; äldre hemsidor tenderar att rankas bättre än nya. Så vänta inte. Gå och ge ditt företag en online-närvaro som det verkligen förtjänar.

Kontakt