May 2, 2016 David Andersson

Vanliga misstag inom webbdesign små företag gör

Många små företag väljer att skapa sina egna hemsidor, ofta till en låg kostnad och med minimal input från en professionell webbyrå. Även om detta kan spara småföretagare pengar på kort sikt finns det bevis för att, på lång sikt, en billig och dåligt utformad hemsida kan kosta småföretag dyrt.

En stark närvaro på nätet kan endast uppnås med en högkvalitets hemsida som kan dra in kunder och behålla dem, och om du ska försöka att skapa din egen hemsida för ditt företag, är här 5 grundläggande fel som du inte vill göra:

  1. Att misslyckas med att regelbundet uppdatera hemsidans innehåll

Att inte upprätthålla ett regelbundet schema för kreativ uppdatering av innehållet innebär att potentiella kunder kommer att bli uttråkade och din hemsida kommer inte rankas högt hos de stora sökmotorerna, så som Google och Yahoo. Din synlighet online kommer att vara dålig.

En företagsblogg kan vara ett bra sätt att se till att innehållet hålls fräscht och nytt, och ju mer relevant och intressant information den innehåller, desto lättare blir det att dra in kunder som kommer att uppmuntras tack vare din specialistkunskap.

  1. Att inte inkludera grundläggande kontaktinformation

Det kan vara svårt att tro, men ett vanligt fel som görs av många små företag när de utformar sina hemsidor är att missa sådan information gällande hur kunderna kan komma i kontakt med dig, eller information om företagets ägare, VD eller ordförande. Att inte inkludera en sådan grundläggande information innebär inte endast att kunderna inte kan komma i kontakt med dig, men det gör även att ditt företag ser väldigt oprofessionellt ut.

  1. Att utelämna call to action

Att locka potentiella kunder till din hemsida är inte tillräckligt. Du måste rikta dem mot att ta åtgärder, annars kan deras besök mycket väl ha gått till spillo.

Vill du att besökarna ska skriva in sina uppgifter och registrera sig för ett regelbundet nyhetsbrev, eller vill du helt enkelt att de ska göra ett köp? Har du sett till att de vet hur man gör detta?

  1. Att inte spendera tillräckligt på din hemsida

Även om det kan vara frestande att försöka spara pengar genom att utforma din hemsida själv, eller genom att endast tillåta minimal input från en professionell webbyrå, kan det vara skadligt för din verksamhets hälsa på lång sikt. Det är viktigt att förstå hur mycket du ska spendera på webbdesign, och eftersom varje företag har olika budgetar och krav, kommer detta att vara väldigt subjektivt. För att undvika att spendera för mycket, konsultera med din webbdesigner och se till att de förstår dina behov, helt och hållet.

Att anlita en professionell webbyrå kan ha många fördelar, från att öka synligheten för din hemsida online, till att lugna kunderna om att ditt företag är genuint som erbjuder en värdefull produkt eller tjänst.

  1. Att inte använda SEO

SEO, eller sökmotoroptimering, är vad som kan vara skillnaden mellan att din hemsida ligger ända ned på botten av sökmotorers listor, eller ganska högt på toppen! Du kommer att behöva göra noggranna och genomtänkta val av sökord för att se till att när en kund gör sitt sök, att din hemsida dyker upp på toppen av listan, och med ditt kreativa och övertygande innehåll, kanske du skapar en kund eller åtminstone en återkommande besökare

Kontakt