November 25, 2017 David Andersson

Misstag i webbdesign som gör att din hemsida ser klumpig ut

Föreställ dig en tegel och motor butik där entrén är delvis blockerad, produkter dåligt organiserade, utan ordentliga skyltar. Skulle detta vara en kundvänlig butik att handla i? Skulle det ge kunderna en bra upplevelse? Kommer det göra att kunden kommer tillbaka igen? Skulle inte tro det.

När det finns många butiker som erbjuder samma produkter, fast i en kundvänlig miljö, är det mindre troligt att kunderna går in i ovan nämnd butik. Samma sak gäller ute på internet. Om din hemsida är dåligt utformad, blir det svårt för besökarna att bläddra igenom denna, och inom några sekunder tenderar de att lämna sidan i jakt på liknande företag. Därför är det avgörande att utforma en användarvänlig hemsida för att behålla dina besökare.

När vi talar om misstag i webbdesign, kan det finnas många saker att diskutera. Här försöker vi att fokusera på de grundläggande designfel som i hög grad kan påverka användbarheten och utseendet av din hemsida.

Fel teckenstorlek samt fel färger 

Textinnehåll är en väldigt viktig del av en hemsida. Generellt, scannar online-användare igenom innehållet på en hemsida. I ett sådant scenario, vid mindre typsnitt, dåligt färgad text, dominerande bakgrundsfärg / mönster, påverkas i hög grad läsbarheten av innehållet på hemsidan.

Se till att teckenstorleken på din hemsida gör det enkelt för användarna att läsa den. Välj den med alla typer av besökare i åtanke, inklusive de äldre. Du kan också ge dem en möjlighet att välja mellan olika teckenstorlekar. På samma sätt bör färgen på texten vara tilltalande för ögonen, medan bakgrundsfärgen bör komplettera den.

Icke-skanningsbar text 

Läsningsbeteendet på internet är helt annorlunda än i tryckta medier. Vid allra första instans, tenderar besökare att kasta en blick på hemsidan istället för att ge den en grundlig läsning. De kan bestämma sig för att helt gå igenom hemsidan först när de känner att det är vettigt. Att presentera innehållet i ett lättläst format är därför väldigt viktigt för att göra det läsvänligt.

Att göra texten enklare att skumma igenom kan förbättras genom att använda mindre stycken i stället för stora bitar, med hjälp av underrubriker, nummerlistor, och genom att använda enkelt och lättförståeligt språk.

Dålig navigering på hemsidan 

Kommer du ihåg labyrintpussel? Jag brukade njuta av att lösa sådana, när jag var liten. Föreställ dig hur en besökare känner sig av att spela något liknande, när han går in på din hemsida. Jag är säker på att han inte kommer att vara lika glad som jag var. Att inte veta hur man tar sig till andra undersidor är en av de mest irriterande saker en besökare någonsin kan stöta på. Det är precis vad som händer vid dålig navigering på en hemsida. Otydlig och komplex navigering driver istället ofta besökare från hemsidan.

Se till att lägga in lättförståeliga navigeringsknappar som ger visuella ledtrådar till besökaren om var exakt han är och vilka åtgärder som tar honom till den önskade informationen han eftersöker.

För det andra är korrekt hyperlänkning en av de viktigaste aspekterna av navigering på en hemsida. Den text som är en hyperlänk måste visuellt skiljas från vanlig text för att användaren enkelt kan identifiera att den är klickbar. Använd antingen understruken text, fet stil eller en färg som sticker ut, för att visa hyperlänkade ord. Var konsekvent över hela hemsidan.

Var även medveten om ”föräldralösa” sidor, som är inget annat än sidor som inte har någon koppling till hemsidan eller andra undersidor på hemsidan. Se till att alla länkar fungerar då trasiga länkar och 404 felsidor ger ett intryck av en dåligt underhållen hemsida både för användare och sökmotorer.

Dålig sökfunktion 

Många hemsidor går miste om denna aspekt. De integrerar inte en sökfunktion eftersom de lägger minst vikt vid denna funktion. Tro mig, efter navigering, är detta en av hemsidans funktioner som hjälper besökaren att hitta exakt vad han är ute efter.

Sökfunktionen känns ibland som en sista utväg för att hitta något på en hemsida. Se därför till att integrera en sökfunktion i din webbdesign. Se även till att placera den på den mest framträdande platsen, så att besökare kan hitta den lätt.

Att vara inkonsekvent 

Om du presenterar dina besökare en annan design på varje undersida, påverkar det inte bara användbarheten utan gör det också svårt för besökaren att få kontakt med din hemsida. Därför anses konsekvens vara en av de viktigare användbarhetsprinciperna.

Dessa är endast fem av många webbdesign misstag oftast synliga på dåligt utformade hemsidor. Känner du inte att det är ganska svårt att lära sig alla sådana här saker och implementera dem på din hemsida? Så klart det är. Ett sätt att säkert undvika denna olägenhet är att hyra en professionell webbyrå som kan göra hela jobbet åt dig.

En erfaren webbdesigner / design företag har redan arbetat på många hemsidor och haft att göra med en uppsjö av diverse webbdesign problem, och bör därmed vara redo med en lösning på alla möjliga problem som kan uppstå. Att hyra en förtroendeingivande webbyrå hjälper dig på många sätt, inte bara genom att ge dig en väl utformad hemsida.

Kontakt