December 19, 2017 David Andersson

TIPS FÖR ATT VÄLJA EN PROFESSIONELL WEBBYRÅ

Vare sig du är ute efter att förbättra din hemsida eller bygga en ny från grunden, måste du söka hjälp av professionella webbdesigners. Det finns dock en hel del webbdesignbyråer där ute – Googla och se för dig själv. Det kan verkligen sluta i katastrof om du inte väljer en bra webbyrå. I den här artikeln ger vi dig några tips så att du kan begränsa antalet till de mest lämpade byråerna.

Först måste du få klarhet gällande vad du behöver, vad dina specifika mål är och hur du ska mäta projektets framgång. Till exempel, om ditt projekt är en e-handel, måste du fokusera mer på trafik samt omvandling och försäljning. Om du sätter upp ett nytt företag, måste du fokusera på märkesmarknadsföring. När du är klar med dina mål, kan du börja leta efter en byrå.

Här är några av de saker du bör tänka på när du väljer en webbyrå.

Lokal webbyrå: Det första som du måste se till är att det är en lokal webbyrå. Kommunikationen med din webbdesigner kommer att bli enklare. Det kommer inte uppstå några språkliga och/eller kulturella hinder.

Erfarenhet: Erfarenhet är kanske inte så viktig inom alla branscher, men det är en viktig faktor när det kommer till webbdesign. Denna bransch är mycket levande – förändringar sker hela tiden. Därför behöver du någon som är erfaren och varit med i utvecklingen. Någon som varit med i denna konkurrensutsatta bransch en längre tid kommer att kunna göra bättre ifrån sig.

”One stop shop”: Du vill inte att din hemsida utformas på ett ställe och marknadsförs någon annanstans. Se till att den webbyrå du väljer kan sökmotoroptimering – dvs kan göra hemsidan sökmotorvänlig så att den rankas bättre när någon söker efter dina produkter och tjänster. I framtiden kan du också behöva en mobil app för ditt företag; så se till att de även sysslar med mobil apputveckling.

Kompetent personal: Webbdesign är inte heller en one man show. Personer inom flera olika expertområden kommer att behövas – kreativa webbdesigners, professionella copywriters, erfarna digitala marknadsförare, professionella UX designers etc.

Rimligt prissatta: Gå inte på erbjudanden som låter för billiga för att vara sanna. I den här branschen, får du vad du betalar för. Du har inte råd att slarva. Du behöver en specialbyggd hemsida som speglar din professionella verksamhet, inte “bara” en hemsida. En bra hemsida kommer att bidra till att främja ditt företag på ett positivt sätt, vilket ger hög avkastning på investeringen.

Portfolio: Innan du bestämmer dig för en webbyrå, måste du kontrollera deras portfölj. Det kommer att ge dig en klar uppfattning om deras kapacitet. Kontrollera om deras hemsidor är estetiskt tilltalande, användarvänliga och ännu viktigare; om de representerar varumärket / företaget väl. Kontrollera också om de utformar med CMS i åtanke och om de erbjuder responsiv design.

Anteckna dessa punkter för att undvika att göra kostsamma misstag när du väljer en webbyrå.

Kontakt